Posted on

Savršeno aerodinamična – nova Škoda Octavia

Brojevi 0,24 i 0,26 vam vrlo vjerovatno ne znače mnogo. Nama su oni više od same brojke. Za nas, ta dva broja predstavljaju potvrdu izvrsnosti Škodinih inžinjera i dizajnera. To su zapravo vrijednosti koeficijenta otpora zraka modela ŠKODA OCTAVIA i ŠKODA OCTAVIA COMBI. Ove vrijednosti rangiraju naš bestseller u sami vrh, ne samo svog segmenta, već cjelokupnog tržišta automobila.

Nevjerovatna aerodinamička svojstva, OCTAVIA četvrte generacije je postigla uz višegodišnji razvoj i precizna podešavanja karoeserije. ŠKODA OCTAVIA u obje karoserijske izvedbe nudi impresivnu aerodinamičku efikasnost, a ona je rezultat intenzivne kooperacije između aerodinamičarskog tima i mnogih drugih timova u sektoru tehničkog razvoja. Proces sadrži mnogo koraka u razvoju, a u nastavku teksta ćemo vam pokazati kako je razvijana aerodinamika nove OCTAVIA-e, te ćemo vam prikazati i rezultate testiranja.

Razvoj aerodinamike novog automobila započinje studijama kako smanjiti otpor zraka tog modela. To znači da u početku, najveći dio rada se zasniva na izvještajima iz virtuelnog okruženja i simulacijskim programima. U ovoj fazi razvoja, koristi se i CFD (računalna dinamika fluida). Računari u principu pomažu inžinjerima da simuliraju ponašanje automobila prilikom protoka zraka preko njega.

„Oko 80% našeg posla se zasniva na ovoj metodi. Izuzetno je precizna stoga možemo bazirati veoma bitne odluke na rezultatima simulacije.“, izjavila je Pavla Policka, članica tima koji je radio na aerodinamičkom razvoju. 

Pogledajte simulaciju koja prikazuje uticaj aktivnog aerodinamičkog elementa na hladnjaku koji se otvara i zatvara po potrebi. Funkcija hladnjaka nije ugrožena, ali je na veoma pametan način smanjen otpor na jednom sitnom, ali ni malo nebitnom detalju. „To je veoma zahtjevno rješenje koje smo od početka razvijali sa našim specijalistima za motore. Samo rješenje u velikoj mjeri reducira potrošnju goriva i štedi novac klijentima.“, izjavio je Vojtech Hudeček ispred aerodinamičarskog tima. Ovaj aerodinamički element radi na principu da po potrebi četiri „lopatice“ ovog sistema zatvaraju pristup zraka u nižem dijelu hladnjaka što poboljšava njegov dalji protok.

Još jedan aerodinamički dodatak koji se pokazao veoma korisnim još u prvim simulacijama je AirCurtain (zračni zastor). Točkovi u velikoj mjeri remete aerodinamičnost vozila. Zahvaljujući malim otvorima na vanjskim stranama bočnih usisa na prednjem braniku, zrak se usmjerava tako da protiče oko točka, što stvara jedinstven efekat zastora po čemu je i dobio ime AirCurtain.

Inicijalna mjerenja u stvarnom okruženju se vrše na maketi vozila u stvarnoj veličini. Ipak, upotreba simulacija ne prestaje te se one i dalje vrše uporedo sa realnim testiranjima. U ovoj fazi je i dalje moguće mnogo poboljšati dizajn vozila, te je maketa izrađena od pjene koja se po potrebi reže i oblikuje tako da se smanji otpor vazduha. Zanimljivo je da je karoserija napravljena od pjene, dok su motor i mjenjač ubačeni jer oni u velikoj mjeri utiču na aerodinamiku automobila.

Na ponašanje zraka na zadnjem kraju ne utiče samo njegov dizajn. Moguće je napraviti izmjene na prednjem kraju koje će se negativno odraziti na zadnji kraj. „Iako dva različita tima rade na dvije različite karoserijske izvedbe OCTAVIA-e, moraju usko surađivati i razmjenjivati informacije kako njihovi zahtjevi za određene dijelove karoserije ne bi naštetili aerodinamičnosti druge karoserijske izvedbe.“, izjavio je Vojtech Hudeček, čovjek koji je na čelu oba tima. Rezultat ove kooperacije je jasan: obje karoserijske izvedbe su izvrsne. Veliki spojler na prtljažnim vratima je u velikoj mjeri pomogao kod karavanske izvedbe.

Točkovi su jedna vrsta alhemije. Radeći sa dizajnerskim timom, uspjeli smo da i točkove učinimo aerodinamičnima, ali istovremeno i lijepim. Kao što koristi CFD, ŠKODA koristi i unikatna tehnička rješenja za razvoj točkova što čini mogućim brzo testiranje različitih tipova 3D printanih točkova u zračnom tunelu. Svaki različiti dizajn točkova i veličina imaju drugačiji efekat na aerodinamiku vozila. Svaku alternativu je potrebno testirati kako bi se prikupili podaci o emisiji CO2, što je obavezno po WLTP standardima.

Kompletan prototip vozila dolazi do izražaja u posljednjoj fazi razvoja aerodinamike. Kontrastne boje se koriste u vazdušnom tunelu kako bi se oslikala putanja vode po karoseriji. Ovaj postupak je neophodan jer proizvođač mora biti siguran da vidiljvost kroz bočna stakla i zadnje vjetrobransko staklo nisu kompromitovane.

U finalnoj fazi rada aerodinamičarskog tima, vrše se mjerenja finalnog prototipa. Rezultati posljednjeg mjerenja se zatim podnose na zvaničnu homologaciju za sve izvedbe modela OCTAVIA. Za ove potrebe, koriste se vazdušni tuneli Volkswagen Grupacije i Audija, a u upotrebi je i vazdušni tunel Univerziteta u Štutgartu.