Posted on

ŠKODA FABIA WRC – POČETAK UZLAZNE PUTANJE ŠKODA MOTORSPORTA

Nakon što je prva generacija modela Fabia debitovala 1999. godine, mali automobil je brzo postao jedan od osnovnih stubova brenda poslije modela Octavia. Kao reli derivat, takođe je proslavio međunarodni uspjeh i nastavio da niže impresivne rezultate poslije modela Octavia WRC na Sjvetskom prvenstvu u reliju (WRC).

U prvoj polovini 2002. godine, krenule su glasine da Škoda Motorsport tim radi na novom modelu – Škoda Fabia WRC. Tadašnji izvršni direktor Škoda Auto, Vratislav Kulhánek konačno je prokomentarisao ova nagađanja na Reliju Kipar. Pitanje više nije bilo hoće li, nego kada će i gdje debitovati novo reli vozilo.

Na konferenciji za štampu za početak Monte Carlo Rally 2003. godine, Škoda Motorsport tim je službeno potvrdio razvoj novog vozila, a Škoda Fabia WRC je predstavljena u Ženevi početkom marta 2003. godine. Sledećih mjeseci sprovedena su opsežna ispitivanja; tadašnji broj 1 i broj 2 fabričkog tima, Didier Auriol i Toni Gardemeister, kao i test vozači Kenneth Eriksson i Matthias Kahle su se našli za volanom.

Fabia WRC temelji se na prvoj generaciji modela Škoda Fabia RS, hatchback modela s petoro vrata i TDI motorom od 130 KS. Za homologaciju trkačkog automobila, češki proizvođač automobila prvo je morao da izradi 2.500 jedinica modela Fabia RS. Nakon trodnevne inspekcije predstavnika FIA-e u Mlada Boleslav, konačno je homologiran 1. jula 2003. godine – sada ništa nije stajalo na putu njegovom prvom takmičarskom nastupu.

Zbog propisa koji su tada bili na snazi, model Škoda Fabia WRC – za razliku od serijskog modela – pokretao je četvorocilindrični benzinski motor sa turbopunjačem i vodenim hlađenjem, zapremine od dva litra. Imao je izlaznu snagu od 221 kW (300 KS), uz maksimalni obrtni moment od 600 Nm. Snaga se prenosila na sva četiri točka putem sekvencijalnog šestostepenog menjača i tri aktivna diferencijala. Zbog propisa, Škoda je takođe ugradila modifikovan prednji branik u serijskoj proizvodnji modela Fabia RS za potrebe homologacije, čime je ukupna dužina vozila prelazila granicu od četiri metra.

Škoda Fabia WRC debitovala je na Svetskom prvenstvu u reliju u Nemačkoj 2003. godine, nakon čega je ubrzo uslijedio zahtjevan Reli Finska. U početku su neki problemi s vozilom, kao i loša sreća na nekoliko specijalnih staza, rezultirali razočaravajućim startom modela Fabia. Automobil je nastavio da niže uspjehe pred kraj svoje debitantske sezone. Vozači su bili Didier Auriol, Toni Gardemeister, Armin Schwarz, Jani Paasonen, Roman Kresta i Colin McRae. Škotska legenda relija lovila je na drugo mjesto na Reliju Australija 2005. prije nego što je diskvalifikovan i to ne svojom krivicom.

Početkom novembra 2005. godine, Škoda je objavila da se više neće takmičiti u WRC-u. Fabrički tim su zamijenila dva privatna tima koji su i dalje dobijali podršku brenda i u skladu s tim bili opskrbljeni vozilima. Na četvrtom reliju sezone, mladi Jan Kopecký postigao je najbolji rezultat na svetskom prvenstvu ikada za Škodu Fabiu WRC, zauzevši odličnu petu poziciju na Reliju Katalonije – uspjeh koji će kasnije ponoviti i u Njemačkoj.

Tokom sezone, Kopecký je stekao iskustvo u ukupno deset WRC rundi, koje je dobro iskoristio za volanom ostalih Škoda rally automobila u sljedećim sezonama. 2006. godine u tri navrata je postigao najbrže vrijeme brzinskih ispita u WRC šampionatu. Kopecký je takođe pomogao građenju imidža modela Škoda Fabia WRC na međunarodnom nivou, a vozač Formule 1 i vozač relija Robert Kubica takođe je vozio automobil na brojnim testovima. Dvostruki svjetski prvak u reliju, Carlos Sainz, pozajmio je Fabiu WRC za posljednju rundu španskog prvenstva i ostavio konkurenciju daleko iza sebe.

Ukupno su proizvedena 24 vozila Škoda Fabia WRC. Njegova karijera završila se predstavljanjem druge generacije modela Fabia, koja je napisala još jedno uspješno poglavlje u historiji motosporta češkog proizvođača.